Gluten en de schildklier

 

 

Gluten, een groep eiwitten die in een bepaalde graansoorten voorkomt hebben een invloed op de schildklier, de hormoonklier die verantwoordelijk is voor de aanmaak van schildklierhormonen. De grootste hoeveelheid hormoon die gemaakt wordt is T4. Dit is een inactief hormoon dat nog omgezet moet worden in een actief hormoon (T3). Dit gebeurt voornamelijk in de lever.

De schildklier heeft o.a. invloed op je lichaamstemperatuur, je stofwisseling, de zenuwgeleiding, spieren en gewrichten maar ook op je mentale conditie. Als de schildklier niet goed werkt, kun je aardig wat klachten krijgen. Een vaak voorkomende klacht is een trage schildklier met als klachten bv.: het vaak koud hebben, moe zijn, spier- en gewrichtsklachten hebben, slecht slapen, depressief voelen, obstipatie enz. Bij een snelle schildklier voel je je vaak opgejaagd, heb je regelmatig diarree, val je af enz. Een ontregelde schildklier kan veel oorzaken hebben, één daarvan is het eten van gluten. Gluten vind je in tarwe, rogge, spelt, kamut en gerst. Gluten zijn er indirect verantwoordelijk voor dat de darmwand meer stoffen doorlaat dan die eigenlijk zou moeten doen. Doordat er stoffen in het bloed circuleren die daar niet horen, kun je last van allergieën krijgen maar ook van auto-immuunziektes. Een trage of snelle schildklier kunnen veroorzaakt worden door een auto-immuunziekte zoals bv. Hashimoto of Graves, het is dus heel belangrijk om goed op je voeding te letten als je hier last van hebt. Door je leefstijl aan te passen, stoppen met gluten is daar een grote stap in, kun je je klachten verminderen.

Als je darmen veel stoffen doorlaten in het bloed, moet de lever hard werken om deze stoffen alsnog af te voeren. Buiten het afvoeren van afvalstoffen heeft je lever nog zo’n 500 andere functies waaronder, zoals je al hebt kunnen lezen, het omzetten van het inactieve hormoon (T4) in het actieve (T3). Als je lever alleen maar bezig is met ontgiften van allerlei stoffen, voert het de andere functies misschien wat minder goed uit. Ontgiften heeft nl. prioriteit.

Lijkt het je moeilijk om helemaal te stoppen met gluten? Waarom probeer je het niet eens een paar weken? Eet twee weken helemaal geen gluten en eet ze dan een week weer wel. Merk je verschil? Probeer het dan nog eens vier weken. Zo kun je langzaam meer dingen uit je voeding schrappen of toevoegen. Sommigen vinden dat makkelijker dan in één keer het roer omgooien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *