Endorfinen, dat is toch iets met sporten?

 

Endorfinen worden aangemaakt als je iets doet waar je je lekker bij voelt en dat kan inderdaad sporten zijn. Endorfinen zorgen o.a. voor de aanmaak van dopamine, dat ervoor zorgt ervoor dat je zin hebt in dingen, dat je plannen maakt. Dit systeem wordt ook wel het beloningssysteem genoemd. Hoe beter je endorfinesysteem werkt, hoe beter je de werking van endorfine en dopamine kunt merken. Als dat systeem goed werkt, ervaar je dat gelukkige gevoel heel goed, werkt het niet goed dan vind je eigenlijk niks leuk. Endorfine en dopamine spelen ook een rol bij stress. Als je ineens stress hebt, zorgen zij ervoor dat dat gevoel niet lang blijft en je je snel weer rustig voelt. Dus als je beloningssysteem goed werkt, zit je lekker in je vel en heb je weinig last van stress.

Helaas kan het gebeuren dat je endorfinesysteem niet meer goed werkt en kun je klachten krijgen en/of ziek worden, of kun je niet meer zo goed tegen stress en last krijgen van angsten. Andere klachten kunnen zijn AD(H)D, depressie, reuma, fibromyalgie, chronisch vermoeidheidssyndroom, diabetes, overgewicht en nog veel meer aandoeningen.

Hoe kan het endofinesysteem ontregeld raken? Veel mensen gaan bepaalde producten eten die ook voor een lekker gevoel kunnen zorgen, net zoals endorfine dat doet. Deze producten bevatten stoffen die we exorfinen noemen. Deze exorfinen zitten in gluten, zuivelproducten, soja en spinazie. Ook suikers en schadelijke E-nummers kunnen dit systeem ontregelen. In tegenstelling tot lichaamseigen endorfinen heb je van exorfinen steeds meer nodig om “high” te worden.

Je lichaam beschikt over een enzym (DPP-IV) dat exorfinen op kan ruimen. Dit enzym kan verstoord worden door bv. medicijnen, E-nummers, antibiotica, vaccinaties etc. Als je dus te weinig van dit enzym hebt en je krijgt veel exorfinen binnen, dan kan de boel aardig verstoord raken.

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat het endorfinesysteem (beloningssysteem) weer goed gaat werken?

*Zorg dat je geen exorfinen meer binnenkrijgt. Dit zijn:

= Gluten: deze zitten in producten waarin tarwe, kamut, spelt, rogge en gerst verwerkt zijn zoals

brood, crackers, koek, pasta.

= Caseïne: dit zit in zuivelproducten

= Soja: alle producten waar soja inzit.

= Spinazie

= Suiker

= Let op smaakversterkers in je voeding (E-nummers) en vooral op E621. Vermijd ook zoetstoffen

Lees goed de etiketten van voedingsmiddelen om te zien of deze stoffen erin zitten.

*Zorg dat je niet te veel stress hebt en zorg voor voldoende ontspanning en lichaamsbeweging.

*Geneesmiddelen zijn niet goed voor je endorfinesysteem. Als je gezonder gaat eten en minder

stress hebt, kunnen die, in overleg met je arts, misschien wel afgebouwd worden.

*Drugs, koffie alcohol, sigaretten, cola, energiedranken en cacao zijn niet goed en moeten dus

vermeden worden.

*Drink veel water, ongeveer twee à drie liter per dag en doe in iedere liter een mespuntje

Himalayazout of Keltisch zeezout. Dit zorgt ervoor dat water goed in de cellen komt en de processen

daar goed uitgevoerd kunnen worden. Dit is ook belangrijk voor een gezond gewicht!

*Soms is het nodig om het DPP-IV enzym via supplementen aan te vullen. Doe dit in overleg met een (BrainQ-)therapeut

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *